Drukuj
Utworzono: poniedziałek, 29, październik 2012 Beata Cichecka-Wronowska

Nawa i część chóralna

W 2012 r. zakończono prace konserwatorsko-restauratorskie przy polichromiach Stanisława Stroińskiego w nawie i części chóralnej kościoła w Łopatynie. Wykonano retusze konserwatorskie na wszystkich kondygnacjach w tej części świątyni.

wejście do kościoła z częścią chóralnąZakres VI etapu prac obejmował uzupełnianie ubytków tynków i usuwanie zacierek tynkowych, które przykrywały miejscowo warstwy oryginalne malowideł. Bardzo trudnym zadaniem było usunięcie zabieleń, które pokrywały dużą część malowideł w nawie i w niszach. Polichromie te, odnoszące się do inwokacji „Domie Złoty” i „Wspomożenie wiernych” z Litanii Loterańskiej, przedstawiają pałac o cechach barokowej architektury włoskiej oraz okręty żaglowe spieszące na pomoc miastu oblężonemu przez wrogów kościoła. 

fragment odrestaurowanej polichromiistemplowanie ubytków polichromiiPoważne zabielenia fresków powstały z osadów cementowo-wapiennych, które osiadały na ścianach kościoła, gdy składowano w nim materiały budowlane. Do wysokości czterech metrów z dołu do góry pokryte białym nalotem polichromie były prawie niewidoczne. Największa warstwa osadu była w najniższych partiach.

czyszczenie zabrudzeń powierzchniowychPo odkurzeniu i usunięciu pędzelkiem zabrudzeń powierzchniowych, wykonywano okłady z wody octowej. Ten pracochłonny zabieg powtarzano wielokrotnie aż do całkowitego usunięcia zabieleń. okłady z wody octowejuzupełnianie ubytków gzymsuUzupełniano także ubytki gzymsów na ścianie wejściowej, podklejano rozwarstwienia tynku, odspojenia od podłoża oraz rozległe pęcherze tynkowe z użyciem stempli i zastosowaniem iniekcji podtynkowych.

Woda spływająca z nieszczelnego dachu przez otwór w sklepieniu spowodowała zacieki na ścianie i znaczne uszkodzenia w narożu nawy w części zachodnio-południowej. iniekcje podtynkoweRatowano każdy kawałek i odprysk polichromii. Zamontowano również dwa kapitele wraz ze złoceniami poszczególnych elementów.

Założony program konserwatorski przewidywał aranżację wejścia do kościoła od strony kruchty. Pierwotnie wyglądało ono zupełnie inaczej niż dziś, a mianowicie nie miało przepierzenia. Nad otwartym wejściem z kruchty do nawy był jeden łuk. złocenia kapiteli pilastrówNie wiadomo kiedy wybudowano tam przejścia boczne, w wyniku czego zamurowano podniebienie łuku (dolną powierzchnię sklepienia), a od strony przedsionka częściowo sygnaturę Stanisława Stroińskiego. retusze na podniebieniu przejściaPlan zakładał aranżację kolorystyki ścian w tej części kościoła i umieszczenie szarości na kapitelach pilastrów (płaskich filarów przy ścianie), jednak w związku z tym, że w trakcie prac restauratorskich na ścianie balkonu w obrębie chóru odkryto ciemnozieloną marmoryzację, podobną do tej, jaka pojawiła się w prezbiterium, potraktowano to zadanie całościowo i wprowadzono jedynie małe zmiany kolorystyczne.

zabielenia polichromiiPrace wyfragment polichromii po wykonaniu retuszykonywali studenci i absolwenci Instytutu Architektury Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie pod kierunkiem dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki Jolanty Dudały oraz grupa studentów z Torunia pod opieką dyplomowanego konserwatora malarstwa i rzeźby Klaudii Romaniuk. wolutki przy przejściu

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało na przeprowadzenie tego etapu konserwacji malowideł ściennych Stanisława Stroińskiego 67 tys. zł dotacji.

2017-10-23 17:18:57.
Używamy plików cookies, aby zwiększyć użyteczność naszej strony i jakość świadczonych usług zgodnie z preferencjami naszych użytkowników. Wykorzystujemy je do anonimowych badań statystycznych związanych z odwiedzinami naszej witryny. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przegladarkach dostępne są na poniższych stronach: