Część chóralna i sklepienie nawy
W związku z otrzymaniem mniejszego niż wnioskowane dofinansowania prac konserwatorsko- restauratorskich przy rokokowych polichromiach ściennych Stanisława Stroińskiego w kościele w Łopatynie w 2010 r. zawężono nieco ich planowany zakres.
Skupiono się przede wszystkim na zakończeniu retuszy malowideł na sklepieniu części chóralnej kościoła i opracowaniu rozległego ubytku sceny figuralnej na sklepieniu. Kontynuowano też retusze poniżej sklepienia na ścianach nawy.
Wykonywano także rozpoczęte w poprzednim sezonie miejscowe iniekcje podtynkowe za pomocą spoiwa hydraulicznego i kleju akrylowego. Małe ubytki tynków wypełniano zaprawą wapienno- piaskową. Wzmocniono pudrującą się polichromię, szczególnie w obrębie sklepienia nawy.
Prace przeprowadzili studenci Instytutu Architektury, specjalności konserwacja i ochrona zabytków Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie pod opieką dyplomowanych konserwatorów dzieł sztuki i pracowników naukowych Centrum Badawczo-Edukacyjnego Konserwacji Zabytków dla Opolszczyzny PWSZ w Nysie mgr Jolanty Dudały i mgr Renaty Szelwach.
Prace nad rekonstrukcją sceny „Wniebowzięcia Matki Bożej” na sklepieniu w nawie głównej (nadwejściem) prowadzili dr Beata Wewiórka i dr Edward Szczapow, wybitni opolscy
artyści, absolwenci Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu w Rosji, konserwatorzy dzieł sztuki z Pracowni Konserwacji Zabytków Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
W nawie górnej na sklepieniu nad chórem na skutek przeciekającego dachu w malowidle przedstawiającym scenę Wniebowzięcia Matki Bożej powstał ubytek o powierzchni około 12 metrów kwadratowych. W lipcu 2009 r. wypełniono go zaprawą wapienną. Scena wniebowzięcia zachowała się w części przedstawiającej Matkę Bożą unoszoną przez anioła oraz partie chmur z aniołkami. Brakujący fragment dotyczył zasadniczej partii kompozycji z 11 aniołami i drugim aniołem unoszącym Matkę Bożą.
Na podstawie skanu czarno-białego zdjęcia sceny wniebowzięcia z publikacji prasowej z okresu międzywojennego, pozyskanego z biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu oraz zdjęcia fresków autorstwa Stanisława Stroińskiego w kościele w Leżajsku, a także materiałów dostępnych w Internecie wykonano szkic rysunkowy w skali 1:1 brakującego fragmentu sceny ze sklepienia.
Po zaakceptowaniu go przez komisję ekspertów powołaną do oceny projektu rekonstrukcji sceny Wniebowzięcia NMP, wykonano projekt kolorystyczny w skali 1:4, następnie dopasowano i przeniesiono kontury rysunku na ścianę przy pomocy kalek. Po wykonaniu rysunku węglem namalowano brakujący fragment.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego sfinansowało ten etap prac dotacją w kwocie 60 tys. zł.