Drukuj
Utworzono: czwartek, 05, lipiec 2012 Beata Cichecka-Wronowska

Sklepienie i ściany części chóralnej

W 2009 r. prowadzono prace przy konserwacji polichromii Stanisława Stroińskiego na sklepieniu i ścianach, do wysokości malowideł we wnękach nawy, w części chóralnej kościoła w Łopatynie.

czyszczenie ścianyPrzede wszystkim oczyszczano ściany. W związku z różnym stanem zachowania warstw polichromii stosowano różne metody usuwania zabrudzeń powierzchniowych. Topowano lub przecierano zabrudzone ściany, omijając powierzchnie pudrującej się polichromii, które pozostawiono do impregnacji. Na górnych partiach ścian do wysokości gzymsu nie było wielu zabrudzeń. Większa warstwa kurzu i brudu pokrywała ściany pod gzymsem w obrębie chóru. Miejscowo powierzchnię polichromii pokrywał biały nalot, pozostałość po magazynowaniu w kościele materiałów budowlanych.

podklejanie tynkówPodklejano odspojenia tynków od podłoża, kontynuując iniekcje podtynkowe w obrębie sklepienia. Zabieg ten wykonywano również na ścianach poniżej sklepienia do wysokości malowideł w bocznych wnękach nawy.

Podklejano także rozwarstwienia malowideł oraz impregnowano i dociskano spudrowaną polichromię. W wielu miejscach sklepienia w obrębie partii malowideł, które autor wykańczał we fresku suchym widoczne były liczne rozwarstwiani polichromii. Stan ten spowodowany był z pewnością nadmiarem wilgoci powstałej na skutek wody zaciekającej z nieszczelnego niegdyś dachu i spływającej po powierzchni polichromii w obrębie pendentyw sklepienia. Przy lekkim dotknięciu powierzchnie te osypywały się i pudrowały albo tworzyły liczne wypukłe pęcherze, odpadające przy lekkim naruszeniu polichromii.

uszkodzony gzymszrekontruowany gzymsUzupełniano ubytki tynków i warstw polichromii w obrębie sklepienia oraz poniżej, schodząc stopniowo do poziomu profilowanego gzymsu i balustrady chóru.

ościeża okienneRozpoczęto wykonywanie retuszy ubytków warstw malarskich na sklepieniu. Opracowano ubytki polichromii na kartusz w trakcie złoceńpowierzchni ościeży okiennych. Po uzupełnieniu ubytków zaprawy wokół okien wykonano rozległe rekonstrukcje barwnej polichromii, które następnie retuszowano, dopasowując kolor do oryginału. Podjęto się również opracowywania dużych przetarć i ubytków na ścianie z kartuszem, retuszując górną część ściany przy sklepieniu jak również poniżej, wykonując rekonstrukcje brakujących całych elementów dekoracyjnych. 

Pracami, które wykonywali studenci Instytutu Konserwacji Zabytków Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie kierowała Jolanta Dudała. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało na ten ich etap 130 tys. zł dotacji.

2017-10-23 17:18:43.
Używamy plików cookies, aby zwiększyć użyteczność naszej strony i jakość świadczonych usług zgodnie z preferencjami naszych użytkowników. Wykorzystujemy je do anonimowych badań statystycznych związanych z odwiedzinami naszej witryny. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przegladarkach dostępne są na poniższych stronach: