Drukuj
Utworzono: czwartek, 05, lipiec 2012 Beata Cichecka-Wronowska

Sklepienie i ściany prezbiterium

W 2008 r. zakończono prace konserwatorskie i restauratorskie w prezbiterium kościoła w Łopatynie.

malowidło na sklepieniu prezbiteriumPo zakończeniu retuszy na sklepieniu prezbiterium zdjęto górny podest rusztowania, aby mieć dokładny ogląd całości wykonanych tam prac konserwatorskich. Scena Zwiastowania Najświętszej Marii Panny oprawiona w bogatą i rozbudowaną architekturę iluzjonistyczną, przy licznych fałszujących oryginał przemalowaniach i przy braku możliwości percepcji całości, stwarzała ryzyko powstania błędów światłocieniowych i kolorystycznych. Istniało również nieretusz ubytków polichromiibezpieczeństwo powstania błędów konstrukcyjnych przy rekonstruowanych dużych powierzchniach architektury. W większości miejsc przemalowania usuwały się z trudem i niełatwo było odczytać właściwą barwę, ponieważ poza niewielkimi odkrywkami nie można było oddzielić oryginału od przemalówek. Przy takich problemach konserwatorskich przyjęto kierowanie się nieustannym porównywaniem każdego fragmentu malowideł w prezbiterium kościoła z malowidłami na ścianach i sklepieniu nawy, gdzie polichromie szczęśliwie przetrwały do naszych czasów bez przemalowań i jakichkolwiek wtórnych interwencji.

nisza ołtarzowaPrzeprowadzono szereg prac restauratorskich przy pilastrach na ścianie ołtarzowej. Przystąpiono także do prac pozłotniczych snycerki we wnęce z obrazem ołtarzowym. Po pozłoceniu obramienia niszy zamontowano posrebrzoną płytę i pozłoconą ramę. Wyretuszowano karnacje amorków i pozłocono ich szatki prawdziwym złotem. Usunięto wierzchnią warstwę przemalowań w płyciznach w prezbiterium i wyretuszowano malowidła.

Z całości prezbiterium zniknęły ciężkie ugry, które zakłócały odbiór przestrzennej iluzji barokowego wnętrza. prezbiterium po zakończeniu konserwacji

Uzupełniono brakujące fragmenty drewnianych ram i zdemontowanych ornamentów. Kontynuowano podklejanie odspojeń tynku i zatynkowano drugi wielki ubytek.

Prace prowadzone przez studentów i absolwentów kierunku konserwacji zabytków PWSZ w Nysie nadzorowali pracownicy Centrum Badawczo-Edukacyjnego Konserwacji Zabytków dla Opolszczyzny Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, artyści plastycy, dyplomowani konserwatorzy dzieł sztuki: Jolant Dudała, Renata Szelwach i Marek Babś. Sfinansowało je Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacją w wysokości 100 tys. zł.

2017-10-23 17:17:57.
Używamy plików cookies, aby zwiększyć użyteczność naszej strony i jakość świadczonych usług zgodnie z preferencjami naszych użytkowników. Wykorzystujemy je do anonimowych badań statystycznych związanych z odwiedzinami naszej witryny. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Informacje na temat ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przegladarkach dostępne są na poniższych stronach: